بازگشت

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۳ ثانیه

جراحی گوش

222.JPG

این نوع جراحی معمولا برای پارگی طول کشیده پرده گوش با یا بدون کلستئاتوم(عفونت بسیار پیشرفته با خوردگی استخوانچه ها و عصب صورت)انجام می شود و نام آن ماستوییدکتومی است.

برای موارد کم شنوایی هدایتی با پرده سالم(بیماری اتواسکلروز)هم از جراحی استاپدوتومی با پروتز استفاده می شود.

بعد از جراحی گوش بیمار باید از خوردن نمک و غذاهای سفت و جویدنی و انجام کارهای سنگین به مدت چند هفته پرهیز داشته باشد.

بهبود شنوایی بعد از جراحی ماستوییدکتومی به عوامل مختلفی نظیر سلامت استخوانچه ها و میزان ترمیم پرده گوش بستگی دارد و جنبه صد در صدی ندارد.گاهی جراحی مرحله دوم و سوم البته با فاصله زمانی بیش از یک سال لازم می شود.خونریزی٫سرگیجه٫کری و فلج صورت از عوارض شناخته شده ولی نادر جراحی گوش است.بنابراین این جراحی حساس بوده و باید توسط پزشک حاذقی انجام شود.بعد از جراحی لازم است تا چند هفته پرهیز جدی از ورود آب به کانال گوش و دستکاری کانال گوش٫وجود داشته باشد.تا مدتی خروج خونابه و ژلفوم های خشک شده از کانال گوش بعد از عمل کاملا طبیعی است.

میزان موفقیت جراحی استاپدوتومی با پروتز در منابع مختلف متفاوت است ولی معمولا بالای هشتاد درصد تخمین زده می شود.بروز سرگیجه خفیف شایع است.ولی کری و فلج صورت نیز از عوارض نادر جراحی استاپدوتومی می باشد.

جراح در معاینات بعد از عمل وضعیت ترمیم را به بیمار اطلاع می دهد و در صورت صلاحدید جراح محدودیت ورود آب به کانال گوش لغو خواهد شد.

مقالات پیشنهادی