بازگشت

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه

جراحی حنجره + ( فواید و عوارض )

Screenshot%201402-10-26%20at%2019.04.09.jpg

آنچه می‌خوانید :



جراحی حنجره چیست؟

جراحی حنجره روشی جراحی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌ها یا اختلالات حنجره، شامل تارهای صوتی، انجام می‌شود. هدف از این جراحی ممکن است برداشتن تومورها، پولیپ‌ها، کیست‌ها یا ندول‌ها، ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها، یا اصلاح ناراحتی‌هایی نظیر بی‌اختیاری حنجره باشد. این عمل‌ها می‌توانند به بازگرداندن عملکرد صحیح حنجره و بهبودی کیفیت صدا کمک کنند.


شما عزیزان میتوانید سوالات خود در مورد جراحی حنجره را در پایان ایم مطلب از دکتر کیوان آقازاده بپرسید.


به نقل از cancerresearchuk

Surgery can:

remove the cancer and try to cure it

treat cancer that comes back after radiotherapy

relieve symptoms (palliative surgery)


انواع جراحی سرطان حنجره

انواع جراحی سرطان حنجره به مرحله و موقعیت تومور بستگی دارد. از جراحی‌های کوچک که در آنها تنها بخشی از تارهای صوتی برداشته می‌شود (کوردکتومی) تا لارنجکتومی جزئی یا کامل وجود دارد، که در آن قسمتی یا تمام حنجره برداشته می‌شود. هدف این جراحی‌ها حذف تومور و جلوگیری از پیشرفت سرطان است.


چه کسی واجد شرایط جراحی حنجره است؟

افرادی که دارای تومور، پولیپ‌ها، کیست‌ها، ندول‌ها یا اختلالات دیگر در حنجره هستند و نتوانسته‌اند با درمان‌های غیرجراحی به نتیجه برسند، ممکن است برای جراحی حنجره مناسب باشند. تصمیم برای انجام جراحی پس از ارزیابی‌های دقیق پزشکی و در نظر گرفتن سلامت کلی بیمار و سایر گزینه‌های درمانی اتخاذ می‌شود.


اختلالات حنجره چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

تشخیص اختلالات حنجره معمولاً با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی، و احتمالاً استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری نظیر اندوسکوپی حنجره شروع می‌شود. گفتاردرمانی و آزمایش‌های تخصصی صوت نیز می‌توانند به تشخیص دقیق کمک کنند.


جراحی حنجره برای زیبایی صدا

جراحی زیبایی صدا، معروف به فونوسرجری، روش‌های جراحی‌ای هستند که با هدف بهبود تن صدا، بلندی، یا ویژگی‌های دیگر صدا انجام می‌شوند. این جراحی‌ها می‌توانند ساختار حنجره را تغییر داده و به افراد کمک کنند صدایی دلنشین‌تر داشته باشند.


عمل جراحی حنجره برای تغییر صدا

جراحی تغییر صدا شامل اصلاحات جسمانی حنجره است تا تغییرات مورد نظر در پیچ و تن صدای فرد ایجاد شود. این نوع جراحی برای افرادی که می‌خواهند خصوصیات جنسیتی صدای خود را تغییر دهند یا به دلایل حرفه‌ای به دنبال بهبود صدا هستند، انجام می‌شود.


علل احتمالی گرفتگی صدا

گرفتگی صدا ممکن است به دلایل متعددی از جمله التهاب و عفونت‌های حنجره، بیماری‌های مزمن نظیر رفلاکس یا آلرژی، مصرف دخانیات، کاربرد بیش از حد تارهای صوتی، ضربه به حنجره یا حتی سرطان رخ دهد.


چه زمانی جراحی حنجره به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می‌شود؟

جراحی حنجره زمانی به عنوان گزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود که درمان‌های غیرجراحی چون دارو یا گفتاردرمانی نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشند، یا بیمار با اختلالات جدی مواجه باشد که نیازمند تدخل جراحی هستند.


جراحی حنجره چگونه انجام می‌شود؟

جراحی حنجره می‌تواند به صورت باز یا با استفاده از تکنیک‌های اندوسکوپیک انجام شود. در جراحی باز، برش‌هایی به منظور دسترسی مستقیم به حنجره ایجاد می‌شود، در حالی که در اندوسکوپیک، ابزارهای بسیار کوچک از طریق دهان وارد می‌شوند.


تغذیه بعد از عمل جراحی حنجره

بعد از جراحی حنجره، تغذیه مناسب حیاتی است. ممکن است به بیمار توصیه شود از غذاهای نرم و راحت بلع استفاده کند و از غذاهای تند، اسیدی یا دیگر مواد غذایی که می‌تواند موجب تحریک حنجره شود، پرهیز نماید.


جراحی میکروسکوپی حنجره چیست؟

جراحی میکروسکوپی حنجره یک روش دقیق است که در آن پزشک با استفاده از میکروسکوپ پزشکی تغییرات دقیقی را روی حنجره و تارهای صوتی ایجاد می‌کند. این نوع جراحی اجازه می‌دهد که جراحی‌های پیچیده و ظریف با دقت بالا انجام شوند.


جراحی میکروسکوپی حنجره برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

این روش برای برداشتن زایدات کوچک مانند پولیپ‌ها یا ندول‌ها، ترمیم صدمات یا انجام برخی تغییرات در تارهای صوتی استفاده می‌شود تا صدای فرد بهبود یابد یا تغییر کند.


خطرات جراحی میکروسکوپی حنجره چیست؟

مانند هر جراحی دیگر، جراحی میکروسکوپی حنجره ممکن است با خطراتی همچون عفونت، خونریزی، یا آسیب به تارهای صوتی همراه باشد که می‌تواند بر صدا تأثیر بگذارد.


به نقل از yalemedicine

Surgery for laryngeal disorders is considered very safe, and the risk depends on the procedure. 


عمل حنجره : سوالات متداول


۵ سوال و جواب متداول جراحی حنجره

۱- جراحی حنجره چقدر طول می‌کشد؟

 پاسخ: متغیر، بسته به نوع و پیچیدگی جراحی.

۲- آیا جراحی حنجره دردناک است؟

 پاسخ: ممکن است پس از عمل احساس درد داشته باشید که با دارو قابل کنترل است.

۳- چه مدت استراحت نیاز است؟

 پاسخ: بازه زمانی بهبود بستگی به جراحی دارد و می‌تواند چندین هفته باشد.

۴- چه زمانی می‌توانم به کار یا فعالیت‌های روزمره برگردم؟

 پاسخ: بستگی به نوع شغل و شدت جراحی دارد، ولی معمولاً پس از چند هفته تا چند ماه.

۵- آیا صدایم پس از جراحی تغییر می‌کند؟

 پاسخ: ممکن است تغییراتی در صدا ایجاد شود، اما این موضوع به هدف جراحی بستگی دارد.


شما عزیزان میتوانید سوالات خود در مورد جراحی حنجره را در پایان ایم مطلب از دکتر کیوان آقازاده بپرسید.


مقالات پیشنهادی