عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی

Screenshot%201402-12-01%20at%2015.13.30.png

مشکلات احتمالی پس از جراحی سرطان غدد بزاقی

خطر بروز مشکلات یا عوارض پس از هر عمل جراحی وجود دارد.مشکلات احتمالی پس از جراحی سرطان غدد بزاقی شامل تغییرات در خوردن، صحبت کردن و ظاهر می‌شود. سایر خطرات شامل عفونت، لخته شدن خون و خونریزی است.

شما عزیزان میتوانید سوالات خود در مورد عوارض احتنمالی عمل پاروتید را در پایان این مطلب از دکتر کیوان آقازاده بپرسید.

جراح شما به شما می‌گوید که پس از عمل جراحی غدد پاروتید چه مشکلاتی احتمال دارد برای شما رخ دهد. اگر احساس ناخوشی کردید یا نگران چیزی هستید، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. مشکلات یا عوارض احتمالی در صورتی که جراحی برای برداشتن گره‌های لنفاوی در گردن شما انجام شود، متفاوت است.

(البته احتمال بروز این خطرات بسیار کم است و برای اطمینان بیشتر با پزشک خود صحبت کنید)

خطرات احتمالی عمل جراحی غدد پاروتید یا بزاقی

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی : خونریزی از زخم

پس از جراحی شما ممکن است مقدار کمی خون بر روی پانسمان زخم خود مشاهده کنید که طبیعی است. پرستار شما پس از عمل به طور منظم پانسمان شما را بررسی می‌کند. اگر پس از جراحی خونریزی زیادی داشتید، بلافاصله به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

به نقل از cancerresearchuk.org

Bleeding from the wound

You might have a small amount of blood on your wound dressing after surgery, which is normal. Your nurse will regularly check your dressing after the operation. Tell your doctor or nurse straight away if you have a lot of bleeding after surgery.

عوارض احتمالی عمل غدد پاروتید یا بزاقی :عفونت

ممکن است پس از جراحی آنتی بیوتیک به شما داده شود تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. اگر علایم عفونت دارید، به پزشک یا پرستار خود بگویید. این علایم عبارتند از:

تب بالا

احساس کلی بی‌حالی

لرز

احساس گرما و سرما

حالت تهوع

تورم یا قرمزی دور زخم

بیشتر بخوانید : هزینه عمل جراحی غدد پاروتید

عوارض احتمالی عمل جراحی غدد پاروتید یا بزاقی‌: آسیب عصبی

عصب‌های کنترل کننده حرکت و احساس در صورت و دهان شما ممکن است تحت تأثیر تومور یا بر اثر جراحی به غدد بزاقی تحت تأثیر قرار بگیرند. این معمولاً موقتی است اما گاهی اوقات ممکن است دائمی باشد. علائمی که ممکن است داشته باشید بستگی به غده بزاقی تأثیر گذار دارد.

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی :بی‌حسی و ضعف

جراحی برای سرطان غده پاروتید ممکن است باعث بی‌حسی در نوک گوش و پوست اطراف زخم شود. یا ممکن است ضعف صورتی داشته باشید به طوری که صورت شما افتاده به نظر برسد.

این معمولاً موقتی است و فقط روی سمت صورتی که جراحی شده است تأثیر می‌گذارد.

عوارض احتمالی عمل غدد پاروتید یا بزاقی :تعریق صورت در زمان غذا خوردن

برخی افراد در زمان غذا خوردن دچار تعریق صورت می‌شوند. این حالت، سندرم فرای نام دارد. این اتفاق وقتی می‌افتد که اعصابی که کنترل تولید بزاق را بر عهده دارند، رشد کرده و به اعصابی که کنترل تعریق پوست را بر عهده دارند، متصل می‌شوند.

این ممکن است چند ماه یا حتی سال‌ها پس از عمل شما اتفاق بیفتد.

عوارض احتمالی عمل جراحی غدد پاروتید یا بزاقی :مشکلات در حرکت لب پایین

جراحی برای سرطان غده زیر فکی ممکن است بر عصبی که کنترل حرکت لب پایینی شما را دارد تأثیر بگذارد. این می‌تواند به این معنی باشد که لبخند شما کج شود. عصبی که احساس سمت زبان را کنترل می‌کند نیز می‌تواند در طی جراحی کبود شود که باعث بی‌حسی می‌شود.

این تأثیرات معمولاً موقتی هستند، اما در موارد بسیار نادر می‌توانند دائمی باشند.

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی: بی‌حسی و از دست دادن حس در زبان

جراحی به غده بزاقی زیرزبانی می‌تواند باعث بی‌حسی زبان شما شود. این به دلیل کبودی و ورم در ناحیه است.

شما همچنین می‌توانید حس پشت زبان را از دست بدهید. این نادر است و می‌تواند به دلیل آسیب به عصبی به نام عصب لینگوال ایجاد شود.

عوارض احتمالی عمل غدد پاروتید یا بزاقی :مشکلات در بستن چشم

شما ممکن است پس از جراحی برای سرطان غده پاروتید در بستن چشم خود مشکل داشته باشید. این معمولاً موقتی است.

پزشک یا پرستار شما ممکن است قطره چشم یا مرطوب کننده‌ها را به شما بدهند تا از خشک شدن بیش از حد چشم جلوگیری کنند. شما همچنین می‌توانید شب‌ها از چشم‌بند استفاده کنید یا چشم خود را با نوار ببندید.

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی: فیستول بزاقی

یک فیستول بزاقی (یا سیالوسل) مسیری بین پوست و غده بزاقی است. این می‌تواند پس از جراحی برای سرطان غده پاروتید رخ دهد.

این معمولاً موقتی است، اما در موارد نادر می‌تواند دائمی باشد. جراح شما ممکن است نیاز به قرار دادن یک درن و پانسمان بر روی فیستول داشته باشد. آن‌ها می‌توانند همچنین داروهایی به شما بدهند تا به کاهش میزان تولید بزاق شما کمک کنند.

عوارض احتمالی عمل جراحی غدد پاروتید یا بزاقی:خستگی و درد

عصب‌های کنترل کننده حرکت و احساس در صورت و دهان شما ممکن است از جراحی ضعیف شوند. این معمولاً موقتی است اما گاهی اوقات ممکن است دائمی باشد.

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی:احساس خستگی و ضعف

بیشتر افراد برای مدتی پس از آن احساس ضعف می‌کنند و نیرو ندارند. مدت زمانی که این وضعیت طول می‌کشد بین افراد متفاوت است.

اگر ضعف برای بیشتر از چند هفته ادامه یابد، به پزشک یا پرستار خود بگویید. آن‌ها می‌توانند کمک‌هایی را پیشنهاد دهند، مانند فیزیوتراپی.

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی:درد

برخی از افراد ممکن است دردی را که برای مدتی پس از جراحی ادامه دارد، تجربه کنند. این ممکن است به دلیل آسیب به اعصاب در طول عمل باشد. درد اغلب در طول اسکار عملیاتی اتفاق می‌افتد. برای بیشتر افراد، به مرور زمان کاهش می‌یابد زیرا اعصاب خودشان را ترمیم می‌کنند. اما برای برخی از افراد، ممکن است برای مدت طولانی‌تر ادامه یابد.

کنترل این درد می‌تواند دشوار باشد، بنابراین مهم است که اگر درد دارید، به پرستار متخصص یا جراح خود اطلاع دهید. آن‌ها می‌توانند شما را به یک کلینیک درد برای کمک تخصصی ارجاع دهند.

عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی :تغییرات در جویدن و بلعیدن

اگر جراحی ممکن است بر بلع شما تأثیر بگذارد، ممکن است قبل از آغاز درمان یک متخصص گفتار و زبان‌شناسی (SLT) را ببینید. یک SLT می‌تواند بلع شما را در طول و پس از درمان ارزیابی کند.

پرسش پاسخ عوارض احتمالی عمل غدد پاروتید

پرسش 1: آیا امکان دارد پس از جراحی غدد پاروتید، صورت من دچار فلج شود؟

پاسخ: بله، آسیب به اعصاب حین جراحی می‌تواند باعث ضعف یا فلج موقتی عضلات صورت شود. این وضعیت معمولاً موقتی است، اما در موارد نادر، ممکن است دائمی باشد.

پرسش 2: خونریزی پس از جراحی غدد پاروتید چقدر شایع است؟

پاسخ: مقدار کمی خونریزی در محل زخم پس از جراحی طبیعی است. با این حال، اگر خونریزی زیاد باشد، باید فوراً به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهید.

پرسش 3:آیا تعریق صورت هنگام غذا خوردن پس از جراحی پاروتید امری معمول است؟

پاسخ: بله، این عارضه به نام سندرم فرای شناخته می‌شود. این حالت آزار دهنده می‌تواند چندین ماه یا حتی سال‌ها پس از جراحی رخ دهد و به دنبال رشد مجدد اعصاب است.

پرسش 4: چه زمانی باید نگران بیحسی دائمی پس از جراحی پاروتید باشیم؟

پاسخ: اگر بی‌حسی یا کاهش حس پس از گذشت چند ماه همچنان ادامه داشته باشد، باید با پزشک خود صحبت کنید. گاهی چنین علائمی می‌توانند نشانه‌ای از آسیب دائمی عصبی باشند.

پرسش 5:در صورت داشتن مشکل در بستن چشم پس از جراحی پاروتید، چه کاری می‌توان انجام داد؟

پاسخ: اغلب، مشکلات در بستن چشم موقتی هستند و می‌توان با استفاده از قطره‌های چشم یا مرطوب‌کننده‌ها و نیز پوشاندن چشم با چشم‌بند یا نوار در شب از خشکی چشم پیشگیری کرد. اگر مشکلات ادامه یابد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

شما عزیزان میتوانید سوالات خود در مورد عوارض احتمالی جراحی غدد پاروتید یا بزاقی را در پایان این مطلب از دکتر کیوان آقازاده بپرسید.