بازگشت

زمان مطالعه : ۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه

عمل جراحی سرطان زبان

%D8%B9%D9%85%D9%84%20%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86%20%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%20%D8%A7%D9%82%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87.webp

آنچه می‌خوانید :



جراحی سرطان زبان

یکی از انواع بیماری سرطان که در دسته بندی سرطان های گردن و سر قرار می گیرد سرطان زبان می باشد. این دسته از جراحی ها خیلی رایج و شایع نیستند. درصورتی که فردی به این دسته از سرطان ها مبتلا شود تحت مراقبت های خاص در مراکز درمانی مناسبی قرار می گیرد. این بیماری ابتدا از سلول های زبان شروع می شود و درصورتی که به موقع تشخیص ودرمان نشود می تواند سبب تولید تومور و هرگونه ضایعات دیگر در این ناحیه بشود. خبر خوبی که در این باره می توان داد این است که روش های مختلف جراحی سرطان زبان تاحدود زیادی می توانند این بیماری را درمان کنند. در این مطلب قصد داریم صفر تا صد جراحی سرطان زبان و موارد مرتبط دیگر درباره این بیماری را خدمت شما شرح بدهیم.

میتوانید صوت دکتر کیوان آقازاده در مورد عمل جراحی سرطان زبان را اینجا گوش دهید.


جراحی سرطان زبان و اهمیت آن


شاید در اولین گام های درمانی برای حذف کردن بافتی که به سرطان مبتلا شده است از جراحی استفاده شود. اگر شدت سرطان زیاد نباشد و بافت های زیادی درگیر نشده باشند ممکن است از لیزر استفاده شود. نور لیزر سبب درمان لیزر در این فرایند درمانی می شود. وابسته به اینکه کدام قسمت از بافت زبان و دهان مورد حمله سرطان زبان قرار گرفته است ممکن است از جراحی برای درمان اشکال دیگری از سرطان که پیشرفته تر هستند نیز استفاده شود.

درصورتی که سرطان زبان با بروز توده ای در جلوی زبان خودش را نشان دهد ممکن است نیاز به جراحی سرطان زبان برای برداشتن آن داشته باشید. در این صورت ممکن است بخشی از زبان و کل آن برداشته شود. در این صورت به این فرایند جراحی, عمل جراحی سرطان زبان کامل می گویند. اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی هم داشته باشید. البته زمانی باید این نام را به عمل جراحی نسبت داد که جراح برای انجام این عمل به بافت های دیگر مانند بافت استخوان و یا پوست دست اندازی کند و از آن ها بخش هایی را بردارد.



حتی این احتمال وجود دارد که جراح به سراغ برداشتن بخش هایی از غدد لنفاوی از گردن برود. برای این کار جراح اقدام به ایجاد یک بریدگی در گردن می کند. از این عمل جراحی به عنوان دیسکسیون گردن یاد می شود. برای شکافتن گردن می توان راه های مختلفی را امتحان کرد. البته که در مسیر درمان این عارضه توضیحات کاملی از سوی جراح درباره هریک از این روش ها داده خواهد شد.


جراحی سرطان زبان و مراحل قبل از آن


ابتدا در اولین گام پزشک به صورت فیزیکی شما را معاینه می کند. شاید ازمایش هایی مانند سی تی اسکن و یا اسکن MRI نیز برای شما نوشته شود. همچنین ممکن است نیاز به انجام بیوپسی از زبان شما هم حس شود. طی این روش قسمت از بافت زبان شما از سوی پزشک برداشته شده و به منظور تحلیل و بررسی و داشتن تشخیص قطعی به آزمایشگاه فرستاده می شود. نکته دارای اهمیت این است که به تمامی دستورالعمل هایی که از سوی پزشک به شما داده می شود عمل کنید.

جراحی سرطان زبان و مراحل این فرایند


بعد از بیهوشی عمومی روی شما وابسته به میزان پیشرفت بیماری جراح کار خود را شروع می کند. اگر بیماری پیشرفت زیادی نداشته باشد با برش بخش کوچکی از بافت زبان برداشته شده و با بخیه بسته می شود. اگر سوراخ باقی مانده پر نشد ممکن است جراح به سراغ یک پیوند بافتی هم برود. اگر پیشرفت بیماری زیاد باشد و بخش های زیادی از این ساختار سرطانی شده باشند, ممکن است کل زبان طی عمل جراحی برداشته شود. در این صورت برای بازسازی زبان از یک بافت جایگزین استفاده می شود. به منظور تامین خون بافت, رگ های باقی مانده به این بافت وصل می شوند.

جراحی سرطان زبان و سایر راه های درمانی


اینکه کدام روش درمانی برای برطرف کردن این بیماری انتخاب می شود که میزان پیشرفت و مناطقی که درگیر این بیماری شده اند ربط دارد. به علاوه اینکه در چه سطحی از سلامت عمومی هستید هم در این باره اهمیت خودش را دارا می باشد. با توجه به اینکه در چه وضعیتی هستید بهترین درمان از سوی پزشک و پرستار به شما توصیه شده , و درباره عوارض آن نیز بحث می شود. اصلی ترین هدف در فرایند درمان سرطان زبان این است که بدون اسیب دیدن بخش های مجاور از جمله گلو, سرطان زبان درمان شود.


شاید درصورتی که اولین مراحل پیشرفت این بیماری باشید با یک رادیوتراپی حساب شده این مشکل حل شود. اما درصورتی که میزان پیشرفت این بیماری به گونه ای باشد که غدد لنفاوی را هم درگیر کرده باشد ممکن است روش ترکیبی متشکل از جراحی سرطان زبان و رادیوتراپی در دستور کار قرار گیرد. شیمی درمانی هم به عنوان گزینه دیگری برای درمان این بیماری مطرح است. امکان ترکیبی انجام دادن روش های شیمی درمانی و رادیوتراپی هم فراهم است.

طبق آماری که از بیماری سرطان زبان مطرح شده است, در کشور ایالات متحده آمریکا حدود 2 تا 4 درصد تشخیص ها به این بیماری مربوط هستند. این بیماری بخشی از سلول هایی که ساختار زبان را تشکیل داده اند, هدف می گیرد و درصورت پیشرفت ممکن است به گلو و یا بخش های دیگر دهان هم خود را برساند. بین بروز این سرطان و مصرف دخانیات و الکل رابطه ای مستقیم وجود دارد. در ادامه به دیگر درمان های رایج برای سرطان زبان اشاره خواهیم کرد.


درمان سرطان زبان با رادیوتراپی


تا به اینجای کار درباره جراحی سرطان زبان و صفر تا صد آن توضیحات کاملی داده شد. این بار نوبت به صحبت درباره روش رادیوتراپی و یا همان پرتوردرمانی می رسد. در این روش درمانی پرتو های پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند. این را هم بدانید که در مسیر این فرایند درمانی بافت های سالم کمترین آسیب را خواهند دید. علی رغم اینکه رادیوتراپی روش خوبی برای از بین انواع سرطان است, اما برخی از انواع سرطان زبان را نمی توان با این روش درمان کرد. همچنین بعد از جراحی سرطان زبان ممکن است از این روش درمانی برای کاهش احتمال عود مجدد استفاده می شود.

درصورتی که سرطان رد نواحی خلفی و یا پایه این زبان خود را نشان دهد, آن موقع ممکن است نیاز به شیمی درمانی هم پیدا کنید. امواجی که در رادیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند درست مانند اشعه ایکس دارای انرژی بالایی می باشند. مهم ترین کاربرد های رادیوتراپی به شرح زیرند:

 ممکن است خود به تنهایی به عنوان درمان مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت به عنوان درمان کمکی بعد از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

 این درمان ممکن است همراه با شیمی درمانی به عنوان درمانی مورد استفاده قرار گیرد. به این روش ترکیبی شیمی رادیوتراپی می گویند.

 از رادیوتراپی همچنین به عنوان تسکین دهنده علائم سرطان زبان در سطح پیشرفته هم استفاده می شود.

به کمک رادیوتراپی درمان بخشی از زبان به سرطان دچار شده است صورت می گیرد. همچنین می توانید برای برطرف کردن عارضه های مربوط به غدد لنفاوی هم روی رادیوتراپی حساب کنید. درمان رادیوتراپی و یا همان پرتودرمانی یکبار در روز آن هم در بازه این چند هفته ای صورت می گیرد.

شیمی درمانی


در شیمی درمانی دارو هایی مورد استفاده قرار می گیرد که اصطلاحا به نام دارو های سیتوتوکسیک شناخته می شوند. شیمی درمانی بعد از فرایند جراحی به منظور کاهش احتمال بازگشت بیماری سرطان انجام می شود. البته درصورتی که سرطان به دیگر قسمت های بدن از جمله گردن خود را رسانده است می توانید از این روش درمانی برای جلوگیری از تقسیم یاخته های سرطانی استفاده کنید. البته استفاده از شیمی درمانی ممکن است باعث افزایش حساسیت سلول های سرطانی به درمان رادیوتراپی بشود. یکی از شناخته شده ترین انواع دارو های شیمی درمانی سیس پلاتین می باشد که همراه با رادیوتراپی به منظور درمان سرطان استفاده می شود. اگر از شیمی درمانی و رادیوتراپی به صورت ترکیبی استفاده شود, اثری به مراتب بیشتر از هریک از این موارد مورد انتظار خواهد بود.

سخن آخر


در این مطلب درباره جراحی سرطان زبان وسایر درمان هایی که این بیماری را درمان می کنند صحبت کردیم. بیماری سرطان به طور کلی یک نام ترسناک به نظر می رسد. اما نکته دارای اهمیت این است که هر نوع سرطانی درصورتی که به موقع تشخیص داده شود, می توانید ادعا کرد که درمانش سخت نخواهد بود. سرطان زبان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. دانستید که این سرطان در دسته سرطان های گردن و سر قرار می گیرد که عموما خیلی رایج نیستند. درباره درمان های دیگری مانند رادیوتراپی و یا شیمی درمانی هم صحبت شد. هریک از این درمان ها می توانند به صورت ترکیبی همراه با دیگر درمان ها بکار گرفته شوند. امیدوارم با خواندن این مطلب صفر تا صد هرآنچه که درباره جراحی سرطان زبان باید بدانید را فراگرفته باشید. از اینکه ما را تا انتهای مطلب همراهی کردید از شما عزیزان ممنون و سپاسگزاریم. 

سوال هات خود در مورد سرطان زبان را پایین همین مقاله از دکتر کیوان آقازاده بپرسید.


منابع:

www.mayoclinic.org

https://hospital.uillinois.edu

این مقاله صرفا جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان تهیه شده است ،لطفا برای اقدامات درمانی و تصمیم گیری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مقالات پیشنهادی