بازگشت

زمان مطالعه : ۷ دقیقه و ۲۳ ثانیه

علائم سرطان زبان

%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86%20%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%94%D9%85.webp

آنچه می‌خوانید :



یکی از سرطان هایی که در ناحیه سر و گردن رخ می دهد سرطان زبان (tongue-cancer)می باشد. این بیماری سلول های پوششی زبان را درگیر کرده و در آن ها گسترش پیدا می کند. در این بیماری علائمی بروز می کنند که برای بیمار آزار دهنده بوده و چه بسا علی رغم دردناک بودن التیام هم پیدا نکنند. به دنبال بروز این سرطان تومور ها و ضایعات مختلفی در ناحیه دهان ایجاد می شوند. دراین مطلب قصد داریم درباره مهم ترین علائم سرطان زبان برای شما صحبت کنیم.

شما میتوانید سوالات خود در مورد علائم سرطان زبان را از دکتر کیوان آقازاده در انتها این مطلب بپرسید.


مهم ترین علائم سرطان زبان کدامند؟ 


هر بیماری خود را با علائم مشخصی نشان می دهد. درباره سرطان زبان هم باید گفت که مهم ترین علائمی که به دنبال این بیماری کنند به شرح زیرند:


-درد در ناحیه گلو و سایر نقاط دهان هنگامی که لقمه غذا بلعیده می شود.

-زخم و ضایعات پوستی دیگری که از بین نرفته و تسکین نمی یابند.

-ضایعات و لکه های قرمز و سفیدی که در ناحیه دهان بروز می کنند و درمان نمی یابند.

-احساس درد در نحیه زبان

-افزایش ضخامت آستر دهان

-ورم کردن دهان

-درد گرفتن ناحیه گردن و گوش ها سخت شدن امکان حرکت فک و یا زبان

-احساس می کنید در گلوی شما لقمه غذا ماندگار شده است.

        

از بین افراد مختلف آن دسته از کسانی که به سیگار و یا الکل وابستگی دارند بیشتر در خطر این بیماری هستند. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید بهتر است در فواصل زمانی معین به متخصص مراجعه کنید که درصورت بروز این بیماری در زمان مناسب درمان شوید. علی رغم اینکه کمی بالاتر مهم ترین علائم سرطان زبان ذکر شدند, اما در ادامه توضیحات کامل و تخصصی را درباره چند مورد از رایج ترین علائم این بیماری خدمت شما ارائه خواهیم کرد. 



علائم سرطان زبان : زخم و آسیب بافتی روی زبان 

زخمی که روی زبان بروز می کند احساس درد شدیدی به شما تحمیل می کند. طوری که نمی توانید با استفاده از دارو به دنبال تسکین آن باشید. نکته ای که دارای اهمیت است که نباید این زخم را با سایر زخم های رایج اشتباه بگیرید. وقتی زخمی در بدن شما بروز می کند حتما به شدت درد و البته مدت زمان تسکین و بهبودی آن فکر کنید.


علائم سرطان زبان : درد های گسترده


نباید فکر کنید که درد ناشی از این بیماری فقط روی زبان خود را نشان می دهد. دردی که در این بیماری جس می کنید دهان و گلوی شما را نیز درگیر می کند. این درد ممکن است نوشیدن و یا جویدن عادی شما را هم سخت کند. شاید بسیاری از اوقات دردی که درناحیه دهان حس می کنید مربوط به یک عفونت و یا ورم لوزه باشد. اما درصورتی که این درد علائمی مانند لک را نیز با خود دارد و بیش از یک هفته ادامه پیدا می کند حتما خود را به یک پزشک متخصص نشان دهید.


علائم سرطان زبان : ضایعه های پوستی روی زبان


از دیگر دلایلی که سبب می شود شک ما درباره سرطان زبان بیشتر به یقین تبدیل شود بروز خال روی زبان شماست. رنگ این خال ها یا قرمز می باشد و یا سفید هستند و برای اینکه درمان شوند نیاز به حداقل 14 روز زمان است. اگر علاوه بر درد شاهد همچین عوارضی در دهان خود هستید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. زخم و ضایعه های پوستی از اصلی ترین علام سرطان زبان هستند و نباید به هیچ عنوان آن ها را شوخی گرفت.





علائم سرطان زبان : خونریزی و بوی بد دهان و زبان


گاهی اوقات افراد بدلیل جراحت ها و آسیب های عمدی ممکن است متحمل خونریزی بشوند. اما اگر خونریزی را در دهان خود می بینید و نمی دانید که علت آن چیست بدانید که باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. پزشک منشا خونریزی را بررسی کرده و درصورت یقین پیدا کردن از بابت بروز سرطان زبان فرایند درمانی را آغاز می کند.

شاید بدلیل مسواک نزدن دهان ما به طور موقتی بوی بد به خود بگیرد. اما وقتی بوی بد یکی از علائم سرطان زبان باشد بدانید که نمی توان آن را با مسواک زدن هم از بین برد. حتی در شرایطی که شدت این بیماری زیاد شود ممکن است احساس مزه خون را هم تجربه کنید.


علائم سرطان زبان : سرطان زبان و علل آن


این را بدانید که هنوز دلایل مشخصی برای بروز این بیماری شناسایی نشده اند. اما برخی دلایل را می توان ذکر کرد که می توان آن ها را ریشه سرطان زبان تلقی کرد. مهم ترین دلایل و عوامل بروز سرطان زبان به شرح زیرند:


۱- نوشیدن زیاد الکل از جمله دلایلی است که می توان به عنوان یکی از دلایل سرطان زبان آن را تلقی کرد. 

۲-استفاده از مواد دخانی مانند سیگار و تنباکو در بروز انواع سرطان از جمله سرطان زبان نقش مهمی دارند. 

۳- یکی از اصلی ترین عواملی که احتمال بروز هر نوع بیماری سرطانی را بالا می برد سابقه خانوادگی می باشد. وارتث از اصلی ترین عوامل بروز سرطان در افراد مختلف است.

۴- برخورداری از سابقه سرطان های طولانی قبلی به خصوص اگر مربوط به سلول های پوششی باشند. 

۵-عدم استفاده کافی از خوراکی های گیاهی و میوه و وابستگی شدید به مصرف غذاهای آماده و گوشت قرمز 

۶-ویروس پاپیلومای انسانی و عفونت ناشی از آن دلایل دیگری هستند که بروز بیماری سرطان زبان را محتمل تر می کنند. 

۷-طبق آمار های پزشکی قابل استنادی که منتشر شده اند آقایان نسبت به خانومها بیشتر در معرض این بیماری هستند. 

۸-افراد با افزایش سن استعداد بیشتری درباره ابتلا به این بیماری پیدا می کنند.


علائم سرطان زبان و تشخیص آن


تا به اینجا درباره علائم سرطان زبان توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه کردیم. اما اکنون نوبت به آن رسیده است که درباره راه های تشخیصی این بیماری برای شما صحبت کنیم. اگر خود را مشکوک به این بیماری می دانید به هیچ عنوان مراجعه به متخصص را به تعویق نندازید. پزشک بعد از پرسیدن سوالات مختلف ممکن است به سراغ راه های زیر برود:

۱-ابتدا زبان و دهان شما به صورت فیزیکی معاینه می شوند. 

۲- متخصص درباره سوابق بیماری های خانواده و اطلاعات پزشکی آن سوالاتی را مطرح می کند. 

۳-گره های لنفاوی و ابعاد آن ها مورد بررسی قرار گرفته و بزرگ شدن آن ها آنالیز می شود. 

۴-حال اگر تردید ها نسبت به سرطان زبان به یقین تبدیل شوند در این صورت آزمایش نمونه برداری انجام می شود. 

۵-اگر آزمایش ها جواب مثبت نسبت به ابتلای شما به این بیماری بدهند مواردی مانند سی تی اسکن و آم آر ای برای شما نوشته می شود.


آیا امکان درمان سرطان زبان وجود دارد؟


این را بدانید که سرطان زبان درصورتی که به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. تومور های سرطانی معمولا دارای دو نوع خوش خیم و بد خیم هستند و تومور های خوش خیم معمولا راحت تر درمان می شوند. نکته دارای اهمیت دیگر است که بهتر است بیشتر از درمان به فکر پیشگیری از بروز یک بیماری از جمله سرطان دهان باشیم. به همین دلیل در ادامه مطلب مهم ترین راه هایی که به شما در مسیر درمان سرطان زبان کمک می کنند صحبت خواهیم کرد.


مطالب مرتبط:

عمل جراحی سرطان زبان



پیشگیری از ابتلا به سرطان زبان


توضیحات کاملی درباره ابتلا به سرطان زبان تا به اینجا برای شما ارائه شد. حال نوبت به این میرسد که توضیح بدهیم آیا امکان پیشگیری از این بیماری وجود دارد یا خیر؟ این را بدانید که با انجام برخی امور می توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد. برای نمونه عدم وابستگی به الکل و سیگار از مهم ترین این موارد می باشند.


همچنین استفاده کافی از میوه و سبزیجات هم برای درمان این بیماری مفید هستند. این را بدانید که درصورت بروز این بیماری هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید به تبع زودتر نتیجه خواهید گرفت. یادتان نرود که یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری این است که بهداشت دهان را رعایت کنید. استفاده از نخ دندان و یا مسواک زدن اصلی ترین مصادیق رعایت بهداشت دهان می باشد.


درمان سرطان زبان


اینکه کدام گزینه درمانی برای درمان سرطان زبان شما بکار گرفته می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین این موارد اندازه و ابعاد تومور است. اگر سایز تومور زیاد نباشد با یک جراحی ساده می توان آن را برداشت. اما درصورتی که سایز بزرگ باشد فرایند جراحی قدری پیچیده تر می باشد. شاید حتی نیاز باشد از بافت های دیگر برای بازسازی زبان استفاده کرد و عروق خونی باقی مانده را به این بافت برای تداوم گردش خون وصل کرد.


سرطان زبان چیست ؟ (What is tongue cancer)



 دکتر کیوان آقازاده دوران تخصص را در سال ۱۳۹۰ با به دست آوردن رتبه یک آزمون بورد(دانشنامه تخصصی)کشور به پایان رساند. از سال ۱۳۹۰ به عنوان هیات علمی در مرکز آموزشی بیمارستان امیراعلم مشغول به کار گردید که حاصل آن هزاران عمل جراحی موفق و تعداد زیادی مقالات پژوهشی بین المللی و تربیت صدها رزیدنت تخصصی بوده است.دکتر در حال حاضر حائز رتبه دانشیاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی های سر و گردن می باشد.


متخصص گوش و حلق و بینی

رتبه یک آزمون بورد(دانشنامه تخصصی)

هزاران عمل جراحی موفق و تعداد زیادی مقالات پژوهشی بین المللی و تربیت صدها رزیدنت تخصصی


سخن آخر

در این مطلب درباره علائم سرطان زبان برای شما توضیحات کاملی را ارائه کردیم. آمار ها نشان می دهند که سرطان های مربوط به ناحیه گلو و دهان و سر از رواج کمتری نسبت به سایر انواع سرطان برخوردار هستند. درصورتی که به موقع برای درمان این بیماری اقدام کنید درمان این بیماری چندان سخت نخواهد بود. این روزها با پیشرفت علم پزشکی راه های درمانی مختلفی به منظور درمان سرطان مطرح هستند. از مهم ترین این راه ها می توان به شیمی درمانی و یا پرتودرمانی اشاره کرد. نکته اینجاست که اگر این راه های درمانی برای بهبود این بیماری موثر نباشند در گام بعدی پزشک متخصص به سراغ جراحی می رود. 



این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی داشته و جهت هر گونه اقدام و درمان باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منابع:


https://www.mayoclinic.org/

https://www.cancerresearchuk.org/

مقالات پیشنهادی